Wil je met offline materiaal doeltreffend met je (potentiële) klanten communiceren? Met materiaal dat niet alleen mooi is, maar ook een groot effect heeft? Dan is het belangrijk om goed over je lay-out na te denken voordat je ontwerp naar een drukker gaat.

Lees in deze blog de belangrijkste zaken om rekening mee te houden voor exclusief drukwerk. Drukwerk dat je bedrijfssucces een boost geeft. Wij als ontwerp- en drukwerkspecialisten informeren je graag.

Drukwerk met een doel

Of je nu flyers, folders, stickers of ander reclamemateriaal wilt (laten) maken, bepaal goed wat je uiteindelijke doel ermee is. Je wilt geen exclusief drukwerk dat alleen mooi is. Wat wil je bereiken? Wil je dat mensen hun gegevens achterlaten? Zorg dan dat je zo communiceert dat ze dat graag doen. Wil je ze alleen informeren? Zorg er dan voor dat ze alles in je flyer of folder kunnen lezen en contact opnemen om nog meer informatie te ontvangen. Drukwerk moet dus exclusief zijn voor je doelgroep.

Zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA). Moet de klant je bellen of een kortingscode gebruiken? Neem de CTA mee in je totaalontwerp.

Drukwerk met goede foto’s

Natuurlijk zijn er veel prachtige gratis fotosites als Pixabay, Pexels en Unsplash. Een groot vraagteken is de geloofwaardigheid. Je doelgroep weet ook wel dat de lachende mevrouw met de headset op haar hoofd niet bij jou werkt, maar een standaard Amerikaanse foto is die veel wordt gebruikt. Dit komt onpersoonlijk en afstandelijk over op je doelgroep. Beter gebruik je foto’s van jouw eigen mensen en laat je zien met hoeveel passie jullie elke dag producten maken en/of diensten uitvoeren.

Gebruik voor je exclusieve drukwerk dus persoonlijke foto’s van een hoge kwaliteit. Foto’s van een goede (spiegelreflex)camera bijvoorbeeld. Die kunnen later makkelijk vergroot worden én scherp blijven. Met de lage pixelwaarde van je smartphone kan dit niet.

Eigenlijk loont het altijd om een professionele fotograaf in te huren.

Exclusief drukwerk met sterke teksten

In offline reclamedrukwerk is het belangrijk om vooral kort en bondig te communiceren. Vooral kopteksten moeten de aandacht trekken en motiveren om verder te lezen. Ook zijn actieve teksten belangrijk. Schrijf niet ‘Wij zouden het op prijs stellen als u contact met ons opneemt’, maar ‘Neem contact met ons op. Dat stellen wij op prijs’.

Het is een goed idee om een professionele tekstschrijver te laten meekijken om de flow van je tekst te bekijken en eventuele taalfouten op te sporen.

Drukwerk met een fraai design

Het effect van je exclusieve drukwerk is groter als je het design in een professioneel ontwerpprogramma opmaakt. Hierbij kun je denken aan Illustrator en Adobe InDesign. Het is dus slim om een vormgever in te schakelen en niet zelf te gaan knutselen in Word of PowerPoint. Dit kost ook veel te veel tijd. Tijd die je liever inzet voor je bedrijf. Ook is het niet makkelijk om een goed bestand te creëren voor een drukker om zo precies het effect te krijgen waar je naar op zoek bent.

Belangrijk is dat je logo herkenbaar terugkomt in je ontwerp en dat de lay-out aansluit bij je huisstijl.

Exclusief drukwerk met wat ‘lucht’

Natuurlijk wil je veel vertellen over je bedrijf of actie en ook wil je je bedrijf zoveel mogelijk in beeld brengen. Toch is het goed om in een flyer of folder hier en daar wat lege ruimte te laten. Het geeft rust aan de ogen van je lezer en zorgt ervoor dat je belangrijkste tekst en foto’s alleen maar meer de aandacht trekken. Het is dus in het  belang van leesbaarheid en symmetrie.

Net als bij veel communicatie-uitingen geldt bij exclusief drukwerk ook:
‘Less is more’.

Drukwerk met het juiste formaat

Ook hierbij is je doel belangrijk. Bij een flyer moet het formaat compact zijn (A6) en makkelijk op te bergen in een jas of tas. Je folder in een praktijk of wachtruimte mag groter zijn, omdat er ook meer te lezen is.

Het kiezen voor de juiste papiersoort is ook belangrijk. Heb je een exclusief product of dienst, dan is een dikker, glanzender papiersoort een goed idee. Is jouw bedrijf heel milieuvriendelijk bezig? Kies dan voor een papiersoort die dat uitstraalt (BioTop), zodat je laat zien dat je in alle facetten aan het milieu denkt.

Exclusief drukwerk voor jouw bedrijf

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen voor ons of wil je weten hoe wij je kunnen helpen met het maken van 3D-tekeningen? Aarzel niet en neem gewoon contact met ons op.