Welkom in deel 2 van de serie Chatbots voor business. Deel 1 gemist? Lees deze hier. In dit deel ga ik onder andere vertellen hoeveel zo een fancy Chatbot kost. Maar voordat we het gaan hebben over het financiële plaatje, lijkt het me verstandig om eens te bekijken wat een Chatbot kan betekenen voor jou en je onderneming.
Een chatbot voor jouw onderneming
- De Chatbot ontvangt en begeleid iedereen die online contact met je opneemt. Het is de 24/7 virtuele receptionist van je onderneming.
- De Chatbot beantwoord de meest gestelde vragen op een prettige en respectvolle manier.
- De Chatbot bouwt een contactlijst op van iedereen die ooit een conversatie is aangegaan. Dit geeft de mogelijkheid, net als bij email, om iedereen (tegelijk) een bericht te sturen via Facebook Messenger op ieder gewenst moment, gratis.
- De Chatbot zal je promotionele acties extra kracht bijzetten.
De bovenstaande 4 punten zijn het belangrijkst voor de meeste ondernemers. Chatbots doen dus 2 taken heel goed.
- Het ontlast je van werkdruk van steeds terugkerende vragen en taken.
- Het zorgt ervoor dat je meer gaat verkopen, doordat er snel reactie wordt gegenereerd.
Omdat je minder tijd kwijt bent aan deze 2 taken, betekent dat je meer tijd vrij kan maken voor andere belangrijke taken.
Ik wil je vragen om na te denken hoeveel het waard zou zijn als een Chatbot bovenstaande activiteiten voor je uit handen zou nemen? Probeer hier 1 minuut bij stil te staan.
Het bedrag zal per ondernemer natuurlijk verschillen maar de waarde van een goed functionerende Chatbot is veel meer waard dan het kost.
Wat kost een Chatbot nu eigenlijk?
Manychat.com geeft je een gratis account, waarop jij je eigen Chatbot tot leven kan brengen. Het enige wat je hoeft te doen is je Chatbot voorzien van de gewenste content.
Wil je een upgrade doen voor een paar geavanceerdere functionaliteiten dan start het vanaf € 10,-. Hoe meer mensen op je lijst, hoe meer je per maand betaald. Dit geldt niet voor de gratis versie, die blijft gratis ongeacht het aantal mensen op de Chatbot-lijst. Het gaat dan ook alleen om de extra opties waarvoor je zou kunnen betalen.
De gratis versie toont wel een klein logo van het platform zelf, onder de gespreksbalonnen in het chatvenster. Door een upgrade verdwijnt dit. Het platform werkt heel intuïtief en een behulpzame Facebook community staat altijd klaar om je te helpen als je ergens tegenaan loopt.
Dit platform zorgt ervoor dat je geen woord computer-code-taal hoeft te schrijven. Alles is drag and drop. De grootste uitdaging is dan ook om de inhoud van de Chatbot zo te schrijven dat het logisch en aangenaam is voor je klanten.
Volledig Gratis! Is dat geen verassing?
Het komt om die reden vaak voor dat er iemand anders – die dat dagelijks doet – wordt ingeschakeld om het te bouwen. Zeker als je graag nog wat extra functionaliteiten wenst in te zetten. Dit betekent wel dat de prijs veranderd afhankelijk wat een Chatbot/marketing agency ervoor vraagt. Prijzen variëren afhankelijk van de complexiteit. Voor een vrij simpele Chatbot zonder integraties zijn de kosten tussen de € 1000,- en € 2000,-.
Indien de Chatbot complexer wordt zullen de bedragen hoger liggen tot richting de € 10.000,-. Dit zijn wel chatbots die op dusdanige wijze gebouwd zijn dat ze geld besparen en/of opleveren.
Het onderhouden van een Chatbot is belangrijk om de ervaring van je klanten steeds beter te laten worden. Ook dit kan je zelf doen of laten doen.
Je hebt nu een beeld van het kosten plaatje van een fancy Chatbot. Het is gelukkig niet meer alleen weggelegd voor grote bedrijven met enorme budgetten om klanten te verrassen met dit soort technische hoogstandjes.
Succes en tot in de volgende blog waar ik meer zal vertellen over de meerwaarde van het hebben van een Chatbot-lijst.
Volg en Like onze Facebookpagina om op de hoogte te blijven van nieuwe blogs en andere creatieve en nuttige informatie.
Aziz Mesaoudi
Gast blogger